Plakaty 60x90 cm

Format plakatu 60×90 cm jest jednym z większych, popularnych formatów w proporcji 2:3. To jeden z dwóch pośrednich rozmiarów pomiędzy formatami 50×70 oraz 70×100 cm (drugi z nich to 61×91 cm, charakterystyczny dla ramek z IKEA). Tak jak w przypadku pozostałych formatów, w rozmiarze 60×90 cm dostępna jest większość naszych plakatów, które tutaj prezentujemy.

Wyświetlanie 1–32 z 171 wyników

Wyświetlanie 1–32 z 171 wyników

Plakaty 60×90 cm – duże, ale wciąż nie za duże

Nie za małe, by pozostać niezauważone, ani za duże, by dominować, plakaty 60×90 doskonale pasują zarówno do przestrzeni mieszkalnych, jak i komercyjnych. Od przytulnych kuchni po stylowe lobby hotelowe – ten rozmiar wpasuje się idealnie w Twoje plany aranżacyjne.

Niezależnie od tego, czy oprawisz plakat w elegancką czarną ramę do nowoczesnego miejskiego apartamentu, czy naturalną drewnianą ramę do skandynawskiego wnętrza, plakaty 60×90 cm pięknie się wkomponują. W połączeniu z odpowiednio dobranym oświetleniem, plakat w tym rozmiarze może przekształcić pustą ścianę w wizytówkę domu lub mieszkania.

Format 60×90 cm w proporcji 2:3

Cechą charakterystyczną plakatów w formacie 60×90 cm jest proporcja 2:3 – od wieków stosowana przez artystów, projektantów i rzemieślników. Polega na tym, że długość dłuższego z boków prostokąta jest 1,5 raza większa od krótszego. Taki układ jest często wykorzystywany w malarstwie, fotografii, designie, a także w codziennych przedmiotach użytkowych. Proporcja 2:3 jest bliska tzw. Złotemu Podziałowi (1:1,618), przez co przedmioty, w których ją zastosowano wydają przyjemne dla oka. Dzięki temu plakaty 60×90 cm z łatwością wkomponowują się w każdą przestrzeń.

Przykłady zastosowaniu proporcji 2:3 (i zbliżonych) w sztuce, rzemiośle i dziedzinach życia codziennego

  1. Kinematografia:
    • Format filmowy 35 mm (tzw. klasyczny format Academy) oparty jest na proporcji 2:3, co nadaje obrazowi zrównoważony układ.
  2. Fotografia:
    • Standardowe rozmiary odbitek fotograficznych (np. 10×15 cm) bazują na proporcji 2:3, co wpływa na łatwość kadrowania.
  3. Historyczne manuskrypty:
    • Iluminowane manuskrypty średniowieczne często korzystały z proporcji 2:3 w układzie tekstu i ilustracji.
  4. Rzemiosło artystyczne:
    • Karty do gry – klasyczny stosunek wymiarów talii kart;
    • Drewniane ramki i lustra – wielu rzemieślników tworzy je w tych proporcjach dla zachowania harmonii.
  5. Malarstwo:
    • Guernica Pabla Picassa – monumentalny obraz o wymiarach zbliżonych do proporcji 2:3;
    • Claude Monet – wiele jego pejzaży, jak „Staw z liliami wodnymi”, mieści się w prostokącie zbliżonym do tej proporcji;
    • Johannes Vermeer – „Dziewczyna z perłą” została skomponowana w ramie zbliżonej do 2:3.
  6. Architektura:
    • Fasada Partenonu w Atenach – choć bardziej związana z Złotym Podziałem, ma elementy zgodne z proporcjami 2:3;
    • Modernistyczne budynki – proporcja ta jest często stosowana w projektowaniu okien i fasad.
  7. Design plakatów:
    • Plakaty artystyczne, np. projekty Alphonse’a Muchy, często wykorzystują format zbliżony do 2:3.
  8. Opakowania produktów:
    • Opakowania kartonowe i torby papierowe mają często wymiary z zachowaną proporcją 2:3, co zwiększa ich funkcjonalność.
  9. Sport i gry:
  • Piłka nożna – standardowe boisko ma wymiary bliskie proporcjom 2:3.

Proporcja 2:3 jest niezwykle popularna, dlatego nasz wzrok szybko ją rozpozna w plakatach w formacie 60×90 cm. To stanowi ich niewątpliwy atut, sprawiając, że są wizualnie atrakcyjne już na pierwszy rzut oka.